Sidor

onsdag, februari 25

Nu har jag färgat garn för första gången i mitt liv....
Det var kanonkul! Jag köpte Kool Aid på tradera och testade med.




Först blötte jag garnet i ljummet vatten , och la det i en glasskål








Kool Aid, färg/smak grape. 3 påsar använde jag till 100 g entrådigt ullgarn från Kampes






Efter att ha skvätt på det lite ojämnt(ville ha lite melerad effekt), så körde jag in det i micron under glaslock i 3 minuter. Sen skulle man kolla ifall vattnet i botten på formen var klart. Det var färg kvar, så in i 3 minuter till. Sen var det klart. Efter garnet hade fått svalna lite så det gick att hålla i det så sköljde jag det under vattenkranen. Samma temp på vattnet som på garnet.


KLART!
Det tog drygt ett dygn innan det var helt torrt, men nu har jag nystat upp det.
Färgen blev ganska lik den på bilden, typ blåbär i mjölk....
Jag är helnöjd. De ljusa fläckarna är där blåbären inte hunnit färga mjölken än.... ;) Precis som jag ville ha det!!!
Jag kommer garanterat färga fler gånger!

8 kommentarer:

Katarina sa...

Så fint. Nu blir jag oxå sugen på att prova.
Vad ska det bli av garnet?

Cicki sa...

Det blev verkligen läckert. Du är duktig, du....:-)

Anonym sa...

Åhhh va fiiiiint! :D
Jag vill oxå prova - men jag har ingen micro. Får våldgästa nån som har.. ;)
Ska bli spännande att se det uppstickat! Blir det sockar? Muddar? Sjal?
Kram

Susilull sa...

Läckert! Nu blir jag sugen på att färga garn igen! Har färgat med ägg-färg men aldrig provat Kool-aid..

Ha det bra!

Anonym sa...

jättesnyggt, vad du kan, visst är det skoj, det är länge sedan jag färgade i micron men jag prövade med karamellfärg...

hoppas att du har det bra/Helgkramar till dig

Pärlmudden sa...

Tack för alla gulliga kommentarer!
Kram på er!!

Sussry sa...

Läcker färg!
Trevlig helg!

Marianne sa...

Åhh vad fint. Jag måste också ta och testa, jag har ju Kool Aid liggandes här hemma...