Sidor

onsdag, september 2

Surströmmingsskivan....


Jodå, både jag, maken och värdinnan överlevde. Vi satt på hennes underbara inglasade balkong, som tur var kan man öppna fönstren ;)
Det fanns tunnbröd(både mjukt och hårt), lök, gräddfil, mandelpotatis osv. Allt som tydligen ska vara med, även surströmmingen. Systerpj hade tom köpt filéer för att underlätta för nybörjarna. :)

Jag smakade iallafall, åt sammanlagt en hel filé, fördelad på 3 mackor. (tror inga proffs hade ätit så mycket hackad lök till bara....)
Men, summa summarum: Jag har smakat( det är jag stolt över), tyckte dock inte det var någon höjdare, så det var nog "once in a lifetime"...
(bilden är lånad från www.surströmming.se)

7 kommentarer:

Marianne sa...

Jag har också provat en gång med alla tillbehör du räknade upp, men jag fick inte ens i mig en tugga, den hamnade i servetten och mackan i sopen...

Linda sa...

Jag skulle inte överleva det.
Kramizar Linda

Susilull sa...

Så länge man inte provat kan man ju inte uttala sig, och jag har inte provat surströmming.
Däremot äter jag inte sill (trots att min morfar ägde sillfabrik, vilket jag alltid får höra..)
Men jag försökte lära mig varje midsommar under ca 5 års tid, när det fortfarande inte var gott så "la jag ner det där med sill".

Marie sa...

Hihi, surströmmning som är SÅ gott ;-)

Eva sa...

Jag säger som Marie,surströmming som e så gott !
men det är nog så att antingen gillar man den på en gång el inte alls............

Barnbarnet fick smaka av mej,vet du vad han sa ? fy fan ! hihihi !

Men du gjorde det bra !
Har vänner som ska messmör på sina strömmingsmackor,testa det om du ska prova en gång till !

Kram!

Garnängeln sa...

De är inte svåra att sticka. Fick det kopierat av en vännina.
Kramiz Linda

Eva sa...

KRAMAR i MASSOR och tack för beskrivningarna jag fick i dag.I
Tidningaturkl.fanns det mycke snyggt må jag säga.

Hur går det ,har du slutat att "rapa" surströmming än ?
Att äta Melon efteråt är Jättebra.

Kram!